Obsah
« Zpět na Strom životních situací
Zobrazení
Výměna poškozených bankovek a mincí
3. Pojmenování (název) životní situace
Výměna poškozených bankovek a mincí
4. Základní informace k životní situaci
U převážné většiny poškozených platných českých bankovek nebo mincí nepřijdete o jejich nominální hodnotu.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Každá fyzická nebo právnická osoba.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
- ohořelá nebo zetlelá,
- obarvená či odbarvená natolik, že jsou pochybnosti o její pravosti či platnosti,
- poškozená hygienicky závadným materiálem,
- poškozena tak, že není možné ověřit její pravost,
- poškozená nástražným zařízením na ochranu proti krádeži (žádost mohou podat právnické nebo fyzické osoby, za předpokladu, že bankovky byly v okamžiku poškození v jejich vlastnictví),
- skládající se z více než 2 částí,
- jejíž obrazec je nečitelný, deformovaný, proděravělý v důsledku úředního znehodnocení nebo úředně přetištěný nápisem,
- které chybí celý horní nebo spodní okraj.
- jsou celé, nebo
- je jejich plocha větší než 50 % původní plochy a jsou celistvé nebo se skládají nejvýše ze 2 částí.
- necelá,
- jejíž obrazec nebo reliéf je nečitelný nebo jejíž tvar je deformovaný,
- nastřižená,
- vyrobená z více částí, jejíž jednotlivé části jsou odděleny,
- poškozená nástražným zařízením na ochranu proti krádeži (žádost mohou podat právnické nebo fyzické osoby, za předpokladu, že mince byly v okamžiku poškození v jejich vlastnictví).
- při živelní pohromě,
- obětem při spáchání trestného činu nebo při pokusu o spáchání trestného činu,
- nešťastnou náhodou,
- způsobem, kterého si příjemce nemusel nebo nemohl povšimnout, např. s ohledem na jeho zdravotní postižení.
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Zaneste poškozenou českou bankovku nebo minci do jakékoliv banky s hotovostní přepážkou.
8. Na které instituci životní situaci řešit
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Předložte:
- poškozenou českou bankovku nebo minci,
- průkaz totožnosti.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Další účastníci postupu nejsou stanoveni.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
16. Elektronická služba, kterou lze využít
V případě dotazu můžete využít tuto elektronickou službu:
28. Popis byl naposledy aktualizován
29. Datum konce platnosti popisu
Bez časového omezení.