Obsah

Opatření v oblasti maloobchodu a služeb (AKTUALIZOVÁNO 26.5.2020)

  • Ministerstvo zdravotnictví nařizuje postupem podle § 69 odst. 1 písm. b) a odst. 2 zákona č. 258/2000 Sb. k ochraně obyvatelstva a prevenci nebezpečí vzniku a rozšíření onemocnění COVID-19 způsobené novým koronavirem SARS-CoV-2, že s účinností ode dne 26. května 2020 od 00:00 hod. do odvolání tohoto mimořádného opatření se omezuje provoz provozoven stravovacích služeb tak, že se jejich provozovatelům zakazuje připustit přítomnost veřejnosti v provozovnách stravovacích služeb v čase mezi 23:00 hod. a 6:00 hod., s výjimkou:
    • provozoven, které neslouží pro veřejnost (např. zaměstnanecké stravování, stravování poskytovatelů zdravotních služeb a sociálních služeb, ve vězeňských zařízeních),
    • prodeje mimo provozovnu stravovacích služeb (např. výdejovým okénkem nebo prodej jídla s sebou bez vstupu do provozovny),
  • s účinností ode dne 26. května 2020 od 00:00 hod. do odvolání tohoto mimořádného opatření se zakazuje konzumovat potraviny včetně nápojů na veřejnosti v místě jejich prodeje nikoli v nezbytně nutných případech pro potřeby nezbytného občerstvení, jedná-li se o potraviny určené k bezprostřední konzumaci, a v takovém případě pobývat za účelem jejich konzumace od prodejny, výdejového okénka apod. méně než 10 metrů;
  • Ministerstvo zdravotnictví nařizuje postupem podle § 69 odst. 1 písm. b) a odst. 2 zákona č. 258/2000 Sb. k ochraně obyvatelstva a prevenci nebezpečí vzniku a rozšíření onemocnění COVID-19 způsobené novým koronavirem SARS-CoV-2, že s účinností ode dne 26. května 2020 od 00:00 hod. do odvolání tohoto mimořádného opatření se omezuje činnost v provozovnách tak, že jejich provozovatelé musí dodržovat následující pravidla:
    • aktivně bránit tomu, aby se zákazníci zdržovali v kratších vzdálenostech od sebe, než jsou 2 metry, a to včetně řízení front čekajících zákazníků, a to jak uvnitř, tak před provozovnou, zejména za pomoci označení prostoru pro čekání a umístění značek pro minimální rozestupy 2 metry mezi zákazníky,
    • umístit dezinfekční prostředky u často dotýkaných předmětů (především kliky, zábradlí, nákupní vozíky) tak, aby byly k dispozici pro zaměstnance i zákazníky provozoven a mohly být využívány k pravidelné dezinfekci,
    • zajistit informování zákazníků o výše uvedených pravidlech, a to zejména prostřednictvím informačních plakátů u vstupu a v provozovně, popřípadě sdělováním pravidel prostřednictvím reproduktorů v provozovně,
  • s účinností ode dne 26. května 2020 od 00:00 hod. do odvolání tohoto mimořádného opatření se omezuje prodej nebaleného pečiva tak, že jeho prodejci musí dodržovat následující pravidla:
    • je zajištěno, že v místě odběru pečiva nedochází ke shlukování osob,
    • prodejní místo je vybaveno pomůckami osobní hygieny,
  • s účinností ode dne 26. května 2020 od 00:00 hod. do odvolání tohoto mimořádného opatření se omezuje provoz maloobchodních prodejen potravin se samoobslužným prodejem tak, že prodejci musí poskytovat bezplatně zákazníkům u každého vchodu do takové prodejny jednorázové rukavice nebo jiný obdobný ochranný prostředek na ruce (např. mikrotenový sáček),
  • s účinností ode dne 26. května 2020 od 00:00 hod. do odvolání tohoto mimořádného opatření se omezuje provoz farmářských a ostatních venkovních trhů a tržišť tak, že jejich provozovatelé musí dodržovat následující pravidla:
    • neprodávat potraviny výlučně určené k bezprostřední konzumaci,
    • zajistit odstupy mezi stánky, stolky nebo jinými prodejními místy nejméně 2 metry,
    • aktivně zajišťovat, aby zákazníci mezi sebou udržovali odstup nejméně 2 metry,
    • umístit nádoby s dezinfekčními prostředky u každého prodejního místa,
    • prodávat zboží bez možnosti ochutnávky nebo konzumace potravin a pokrmů nebo zkoušení oblečení na místě,
  • s účinností ode dne 26. května 2020 od 00:00 hod. do odvolání tohoto mimořádného opatření se omezuje provoz zoologických zahrad, botanických zahrad, arboret a podobných provozů, do kterých lze vstupovat jen na základě vstupenky, tak, že jejich provozovatelé musí dodržovat následující pravidla:
    • počet návštěvníků bude v jednom dni omezen tak, aby nepřesáhl 150 osob na jeden hektar plochy zařízení,
    • provozovatel zajistí zvýšenou dezinfekci areálu, zamezení kontaktu návštěvníků a zaměstnanců pečujících o zvířata,
    • provozovatel zajistí opatření k zabránění hromadění osob a kontroly dodržování minimálních rozestupů v místech, kde lze očekávat akumulaci osob, např. pokladny, vstupní brány, dětská hřiště, prostory před záchody, odpočinkové zóny, atrakce, občerstvovací zóny apod.,
  • s účinností ode dne 26. května 2020 od 00:00 hod. do odvolání tohoto mimořádného opatření se omezuje provoz knihoven tak, že jejich provozovatelé musí dodržovat následující pravidla:
    • zajistit, aby pracovníci knihoven prováděli hygienu rukou se zvýšenou frekvencí při kontaktu s knihami a dalším podobným zbožím,
    • u vstupu do knihovny zákazník provede dezinfekci rukou, přičemž dezinfekční prostředek zajistí provozovatel knihovny,
  • s účinností ode dne 26. května 2020 od 00:00 hod. do odvolání tohoto mimořádného opatření se omezuje prodej oděvů a obuvi tak, že prodejci musí dodržovat následující pravidla:
    • zkoušení oděvů a obuvi probíhá až po předchozí dezinfekci rukou zkoušející osobou,
    • při vrácení oděvů v rámci reklamace apod. se oděvy uloží po dobu 24 hodin odděleně od ostatního zboží a teprve poté je lze znovu nabízet zákazníkům,
  • s účinností ode dne 26. května 2020 od 00:00 hod. do odvolání tohoto mimořádného opatření se omezuje činnost holičství a kadeřnictví tak, že jejich provozovatelé musí dodržovat následující pravidla:
    • holič nebo kadeřník (dále jen „holič“) při výkonu své práce používá ochranu dýchacích cest, bránící šíření kapének,
    • mezi zákazníky jsou dodrženy odstupy alespoň 2 metry, stejně jako mezi holičem a jeho zákazníkem jsou od ostatních holičů a jejich zákazníků dodrženy odstupy alespoň 2 metry,
    • v případě, že holič nebo zákazník má tělesnou teplotu 37 °C a vyšší nebo jiné příznaky onemocnění COVID-19, je zamezeno jeho přístupu do provozovny holičství nebo kadeřnictví,
    • v provozovně holičství nebo kadeřnictví jsou dostupné dezinfekční prostředky pro dezinfekci rukou,
    • na záchodech jsou dostupná antibakteriální mýdla, dezinfekční prostředky pro dezinfekci rukou a jednorázové ručníky,
    • před začátkem poskytování služby, po ukončení poskytování služby a při přechodu k jinému zákazníkovi si holič vždy dezinfikuje ruce prostředkem s virucidním účinkem, a pokud používá rukavice, vymění si rukavice a mezitím si dezinfikuje ruce,
    • povrchová dezinfekce se provádí po poskytnutí služby každému zákazníkovi, včetně všech použitých kadeřnických pomůcek,
    • podlaha je dezinfikována alespoň jednou denně,
  • s účinností ode dne 26. května 2020 od 00:00 hod. do odvolání tohoto mimořádného opatření se omezuje provozovny manikúry, pedikúry, masáží, kosmetických služeb a podologie tak, že jejich provozovatelé musí dodržovat následující pravidla:
    • osoba poskytující tuto službu při výkonu své práce používá ochranu dýchacích cest, bránící šíření kapének,
    • mezi zákazníky jsou dodrženy odstupy alespoň 2 metry, stejně jako mezi osobou poskytující tuto službu a jejím zákazníkem jsou od ostatních osob poskytujících tuto službu a jejich zákazníků dodrženy odstupy alespoň 2 metry,
    • v případě, že osoba poskytující tuto službu nebo zákazník má tělesnou teplotu 37 °C a vyšší nebo jiné příznaky onemocnění COVID-19, je zamezeno jeho přístupu do provozovny,
    • v provozovně jsou dostupné dezinfekční prostředky pro dezinfekci rukou,
    • na záchodech jsou dostupná antibakteriální mýdla, dezinfekční prostředky pro dezinfekci rukou a jednorázové ručníky,
    • povrchová dezinfekce se provádí po poskytnutí služby každému zákazníkovi, včetně všech použitých pomůcek,
    • podlaha je dezinfikována alespoň jednou denně,
    • osoba poskytující tuto službu používá při výkonu práce jednorázové rukavice (s výjimkou masáží), které vymění u každého zákazníka a mezitím provede dezinfekci rukou prostředkem s virucidním účinkem,
    • před a po masáži osoba poskytující tuto službu provede dezinfekci rukou,
    • před poskytnutím služby se provede povinná dezinfekce ošetřované plochy u zákazníka,
  • s účinností ode dne 26. května 2020 od 00:00 hod. do odvolání tohoto mimořádného opatření se omezuje provoz muzeí, galerií, výstavních síní a dalších podobných zařízení tak, že jejich provozovatelé musí dodržovat následující pravidla:
    • v zařízení se nachází ve stejný čas nejvýše 300 osob a zároveň se nachází nejvýše jeden návštěvník na 10 m2 prostorů přístupných návštěvníkům,
    • mezi návštěvníky jsou dodržovány odstupy alespoň 2 metry, s výjimkou členů domácnosti nebo osob blízkých (dále jen „členové domácnosti“),
    • návštěvník u vstupu provede dezinfekci rukou, přičemž dezinfekční prostředky zajistí provozovatel zařízení,
  • s účinností ode dne 26. května 2020 od 00:00 hod. do odvolání tohoto mimořádného opatření se omezuje provoz divadel, kin, koncertních síní, cirkusů a podobných provozů tak, že jejich provozovatelé musí dodržovat následující pravidla:
    • provozovatel zajistí alespoň jednu osobu, která dohlíží na dodržování následujících pravidel a působí na diváky a další osoby, aby je dodržovali,
    • následující pokyny jsou sdělovány divákům a dalším osobám zejména formou informačních tabulí, letáků, na obrazovkách, plátnech apod.,
    • v hledišti je nejvýše 300 diváků,
    • v případě míst pro sezení s pevně umístěnými sedadly diváci sedí jen v každé druhé řadě a v takové řadě diváci sedí tak, že mohou sedět vždy nejvýše dvě osoby vedle sebe a od jiných osob je bude oddělovat alespoň jedno volné sedadlo,
    • mimo hlediště je zamezeno sedět na místech jinak určených k sezení,
    • v případě míst pro sezení bez pevně umístěných sedadel diváci sedí tak, že společně sedí nejvýše ve dvojicích a od jiných osob je odděluje vzdálenost alespoň 1,5 metru,
    • mezi prodejními místy vstupenek je odstup alespoň 2 metry,
    • v řadě osob čekajících na prodej vstupenek jsou řazeni zákazníci s odstupy alespoň 2 metry a jsou vyzýváni informačními letáky k dodržování tohoto odstupu a k tomu, aby nejlépe platili platební kartou,
    • ve vstupním prostoru a na záchodech jsou dostupné dezinfekční prostředky pro dezinfekci rukou,
    • neprodávají a nekonzumují se žádné potraviny včetně nápojů,
    • před zahájením představení apod. je celý prostor určený pro diváky dezinfikován, průběžně se provádí úklid i při provozu (dezinfekce klik, madel, pultů atd.), denní úklid se provádí dezinfekčními přípravky s virucidními účinky, a to v souladu s případnými dalšími doporučeními místně příslušné krajské hygienické stanice,
  • s účinností ode dne 26. května 2020 od 00:00 hod. do odvolání tohoto mimořádného opatření se omezuje provoz provozovny stravovacích služeb tak, že jejich provozovatelé musí dodržovat následující pravidla:
    • zákazníci jsou usazeni tak, že mezi nimi je odstup alespoň 1,5 metru, s výjimkou zákazníků sedících u jednoho stolu,
    • venkovní prostory provozovny jsou uspořádány tak, aby sedící zákazníci ve kterékoliv části nebyli ve vzdálenosti kratší než 1,5 metru od kolemjdoucích osob, ledaže venkovní prostory provozovny od okolí dělí pevná bariéra bránící šíření kapének z dýchacích cest,
    • provozovatel aktivně brání shromažďování osob ve vzájemné vzdálenosti menší než 1,5 metru, včetně čekací zóny provozovny,
    • při vstupu do vnitřních i venkovních prostor provozovny stravovacích služeb je zajištěna možnost dezinfekce rukou pro zákazníky,
    • provozovatel zajistí, aby zákazníci při pohybu po vnitřních prostorech provozovny udržovali povinný odstup,
    • dezinfekce židlí a stolů se provádí před usazením každé nové skupiny zákazníků,
    • v případě prodeje přes výdejové okénko se dezinfekce výdejového okénka provádí alespoň každé 2 hodiny,
    • zákazník nemá povinnost nosit ochranný prostředek dýchacích cest v době konzumace potravin a pokrmů včetně nápojů u stolu,
    • v případě, že pracovník provozovny má tělesnou teplotu 37 °C a vyšší nebo jiné příznaky onemocnění COVID-19, je zamezeno jeho přístupu do provozovny,
    • provozovatel postupuje tak, aby vedl zákazníky k dodržování všech opatření,
  • s účinností ode dne 26. května 2020 od 00:00 hod. do odvolání tohoto mimořádného opatření se omezuje provoz ubytovacích zařízení tak, že jejich provozovatelé musí dodržovat následující pravidla:
    • provozovatel aktivně brání shromažďování osob ve vzájemné vzdálenosti menší než 2 metry,
    • při vstupu do prostor ubytovacího zařízení a na záchodech je zajištěna možnost dezinfekce rukou pro zákazníky,
    • provozovatel zajistí, aby zákazníci při pohybu po vnitřních prostorech udržovali povinný odstup,
    • pravidelně se provádí dezinfekce ploch, kterých se dotýkají ruce,
    • jsou k dispozici materiály s informacemi pro zákazníky s vysvětlením platných protiepidemických opatření,
    • před ubytováním nového zákazníka se na pokoji provede dezinfekce všech kontaktních ploch, předmětů, které jsou hosty používány (např. telefon, dálkové ovládání televize), koupelny a záchodu,
  • s účinností ode dne 26. května 2020 od 00:00 hod. do odvolání tohoto mimořádného opatření se omezuje provoz nákupních center s prodejní plochou přesahující 5 000 m2 tak, že jejich provozovatelé musí dodržovat následující pravidla:
    • provozovatel zajistí alespoň jednu osobu, která dohlíží na dodržování následujících pravidel a působí na zákazníky a další osoby, aby je dodržovali,
    • následující pokyny pro zákazníky jsou sdělovány zákazníkům a dalším osobám zejména formou informačních tabulí, letáků, na obrazovkách, rozhlasem apod.,
    • provozovatel zajistí viditelné označení pokynu k dodržování rozestupu 2 metrů mezi osobami na veřejně přístupných plochách v nákupním centru (např. formou infografiky, spotů v rádiu centra, infografiky u vstupu do prodejen a jiných provozoven, infografiky na podlaze veřejných prostor apod.),
    • je realizován režimový plán úklidu, kterým bude upraven režim úklidu, dezinfekce, případně dekontaminací společných prostor na základě odborného doporučení místně příslušné krajské hygienické stanice,
    • je zamezováno shlukování osob, zejména ve všech místech, kde to lze očekávat, např. vstupy z podzemních garáží, prostor před výtahy, eskalátory, travelátory, záchody apod.,
    • u každého vstupu pro zákazníky a zaměstnance do obchodního centra je zajištěna možnost dezinfekce rukou,
    • ve všech prodejnách a jiných provozovnách je zajištěna možnost dezinfekce rukou alespoň v prostoru každé pokladny nebo pokladní zóny,
    • platební terminály jsou pravidelně dezinfikovány,
    • použití míst určených k odpočinku (židle, křesla, lavice apod.) je omezeno tak, aby nebyla místy shromažďování osob,
    • u vchodu do každé provozovny je umístěno viditelné označení pokynu dodržování odstupu osob 2 metry od sebe v prostoru provozovny,
    • provozovatel zajistí školení pracovníků s cílem zajistit a ověřit znalosti o opatřeních, příznacích nemoci a prevenci šíření nákazy včetně ochrany návštěvníků a pracovníků,
    • provozovatel zajistí pro návštěvníky a další osoby v nákupním centru možnost odstranění osobních ochranných prostředků (roušky, rukavice apod.) do směsného odpadu,
    • dětské koutky a podobné služby nejsou provozovány,
  • s účinností ode dne 26. května 2020 od 00:00 hod. do odvolání tohoto mimořádného opatření se omezuje provoz vnitřních sportovišť a souvisejících vnitřních prostor venkovních sportovišť tak, že jejich provozovatelé musí dodržovat následující pravidla:
    • omezit přítomnost zákazníků tak, aby byly mezi nimi rozestupy alespoň 2 metry s výjimkou oddělených organizovaných aktivit nebo skupin,
    • zajistit dezinfekci strojů a dalšího cvičebního nářadí a pomůcek po použití každým klientem,
    • průběžně dezinfikovat místa, kde se klienti vyskytují,
    • zajistit dezinfekci rukou pro personál i klienty,
    • klienti provedou povinnou dezinfekci rukou před zahájením a po celkovém ukončení cvičení,
    • upravit časový harmonogram tak, aby mezi jednotlivými lekcemi proběhl úklid, vyvětrání a dezinfekce prostor,
    • zajistit co největší rozptýlení osob v šatnách, obsazovat vzdálené konce nebo skříňky zpřístupnit ob jednu skříňku,
    • ve sprchách zajistit co největší možné odstupy,
    • zajistit možnost dezinfekce rukou v šatně,
    • průběžně dekontaminovat místa, kudy klienti prochází (pravidelný úklid a dezinfekce),
    • zajistit úklid každý den a dezinfekci vnitřku skříněk během dne a po skončení provozu,
    • instruovat zákazníky, aby omezili čas strávený v šatně na nezbytné minimum,
  • s účinností ode dne 26. května 2020 od 00:00 hod. do odvolání tohoto mimořádného opatření se omezuje provoz hradů, zámků a dalších podobných kulturních památek tak, že jejich provozovatelé musí dodržovat následující pravidla:
    • v případě venkovních prostor:
      • počet návštěvníků bude v jednom dni omezen tak, aby nepřesáhl 150 osob na jeden hektar plochy zařízení,
      • provozovatel zajistí zvýšenou dezinfekci areálu,
      • provozovatel zajistí opatření k zabránění hromadění osob a kontroly dodržování minimálních rozestupů v místech, kde lze očekávat akumulaci osob, např. pokladny, vstupní brány, prostory před záchody, odpočinkové zóny, atrakce, občerstvovací zóny apod.,
    • v případě vnitřních prostor:
      • v zařízení se nachází ve stejný čas nejvýše 300 osob a zároveň se nachází nejvýše jeden návštěvník na 10 m2 prostorů přístupných návštěvníkům,
      • mezi návštěvníky jsou dodržovány odstupy alespoň 2 metry, s výjimkou členů domácnosti,
      • je zajištěna dezinfekce rukou pro personál i návštěvníky,
      • pravidelně se provádí dezinfekce ploch, kterých se dotýkají ruce,
  • s účinností ode dne 26. května 2020 od 00:00 hod. do odvolání tohoto mimořádného opatření se omezují provozovny činností, které jsou živností podle živnostenského zákona, a při kterých je porušována integrita kůže tak, že jejich provozovatelé musí dodržovat následující pravidla:
    • u vstupu do provozovny je zajištěna dezinfekce rukou pro zákazníky,
    • pokud má provozovna čekárnu, zákazník je (kromě svého doprovodu) usazen tak, aby mezi ním a dalšími zákazníky byl rozestup alespoň 2 metry,
    • zákazník je v průběhu výkonu bez doprovodu, s výjimkou přítomnosti zákonného zástupce u nezletilých,
    • pokud v místnosti pracuje více pracovníků současně, jsou jednotlivá pracoviště oddělená plentou,
    • křeslo/lehátko je po každém zákazníkovi vydezinfikováno,
  • s účinností ode dne 26. května 2020 od 00:00 hod. do odvolání tohoto mimořádného opatření se omezují přírodní koupaliště a umělá koupaliště (plavecký bazén, koupelový bazén, bazén pro kojence a batolata, brouzdaliště) tak, že jejich provozovatelé musí dodržovat následující pravidla:
    • provozovatel zajistí alespoň jednu osobu, která dohlíží na dodržování následujících pravidel a působí na zákazníky a další osoby, aby je dodržovali,
    • provozovatel zajistí opatření k zabránění hromadění osob a kontroly dodržování minimálních rozestupů v místech, kde lze očekávat akumulaci osob,
    • v zařízení se nachází ve stejný čas nejvýše 300 osob a zároveň se nachází nejvýše jeden návštěvník na 10 m2 prostorů přístupných návštěvníkům,
    • mezi návštěvníky jsou dodržovány odstupy alespoň 2 metry, s výjimkou členů domácnosti,
    • je zajištěna dezinfekce rukou pro personál i návštěvníky,
    • pravidelně se provádí dezinfekce ploch, kterých se dotýkají ruce,
    • u vstupu na koupaliště a na dalších viditelných místech provozovatel zveřejní základní pokyny pro chování návštěvníků,
    • vodní atrakce, u kterých v důsledku proudící vody dochází k nechtěnému kontaktu návštěvníků, zejména typu divoká řeka, houpací bazén, vlnové atrakce apod., a parní lázně nejsou provozovány,
    • všechny prostory, v nichž se budou v rámci kurzů plavání pro kojence a batolata pohybovat rodiče s dětmi, včetně ploch, které přicházejí do styku s dětmi, jsou před každou výukovou hodinou vydezinfikovány,
    • hračky a pomůcky používané v bazénu, okraje van a bazénů určených pro koupání kojenců a batolat jsou dezinfikovány a následně opláchnuty pitnou vodou před každou výukovou hodinou,
    • návštěvníci nejsou povinni nosit ochranný prostředek dýchacích cest, který brání šíření kapánek, při pobytu ve vodě,
    • v případě venkovních koupališť návštěvníci nejsou povinni nosit ochranný prostředek dýchacích cest, který brání šíření kapánek, při pobytu na lehátku, podložce apod., jsou-li ve vzdálenosti nejméně 2 metry od jiné osoby, s výjimkou členů domácnosti,
  • s účinností ode dne 26. května 2020 od 00:00 hod. do odvolání tohoto mimořádného opatření se omezují sauny tak, že jejich provozovatelé musí dodržovat následující pravidla:
    • zákazník provede dezinfekci rukou před vstupem,
    • sauna je nastavena na min. 70 °C,
    • parní sauny nejsou provozovány,
    • mezi zákazníky je rozestup alespoň 1,5 metru ve všech prostorách včetně šaten, přímo v saunách pak jsou alespoň 4 m3 na zákazníka,
    • dezinfekce a papírové utěrky jsou k dispozici pro zákazníky ve všech prostorách,
    • provozovatel provádí zvýšenou frekvenci kontrol saun a dodržování opatření,
    • provádí se pravidelná dezinfekce míst ploch, kterých se dotýkají ruce,
    • všechno prádlo se dezinfikuje varem (prostěradla, ručníky, roušky),
    • neprovádí se saunové ceremoniály, při kterých dochází k víření vzduchu,
    • neprovozují se ledové studny a krystalické ochlazení,
    • pracovníci si pravidelně dezinfikují ruce,
    • provádí se 100 % výměna vzduchu pomocí vzduchotechniky,
    • provádí se intenzivní čištění a dezinfekce virucidními prostředky všech prostor každý den po uzavření provozu nad rámec standardního čištění,
    • zákazníci nejsou povinni nosit ochranný prostředek dýchacích cest, který brání šíření kapánek, při pobytu v sauně,
    • používají se pouze individuální stavebně oddělené sprchy, součástí každé sprchy je dávkovač s dezinfekčním mýdlem.