Obsah

Opatření v oblasti zdravotnictví (AKTUALIZOVÁNO 26.5.2020)

  • Vláda nařizuje, že platnost povolení k zaměstnání a povolení a víz k pobytu vydaných do dne vyhlášení tohoto opatření osobám v pracovněprávním vztahu k zaměstnavatelům, kteří poskytují služby na základě dohody dle § 308 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění, nebo na základě jiné smlouvy, se prodlužuje na dobu do 60 dnů po skončení nouzového stavu, za předpokladu, že jsou ke dni vyhlášení tohoto opatření platné,
  • Ministerstvo zdravotnictví nařizuje postupem podle § 69 odst. 1 písm. b) a odst. 2 zákona č. 258/2000 Sb. k ochraně obyvatelstva a prevenci nebezpečí vzniku a rozšíření onemocnění COVID-19 způsobené novým koronavirem SARS-CoV-2, že po ukončení nouzového stavu vyhlášeného usnesením vlády č. 194 ze dne 12. března 2020 se platnost čestného prohlášení vydaného na základě usnesení vlády České republiky ze dne 15. března 2020 č. 214 a na základě usnesení vlády České republiky ze dne 23. března 2020 č. 280 nahrazujícího posouzení zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání podle zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, ve znění pozdějších předpisů,
    • a) prodlužuje u zaměstnanců, jejichž pracovněprávní vztah vznikl ode dne vyhlášení nouzového stavu, maximálně o 90 dnů ode dne následujícího po ukončení nouzového stavu, a to u prací zařazených do kategorií první a druhé podle zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
    • b) prodlužuje u zaměstnanců, jejichž pracovněprávní vztah vznikl ode dne vyhlášení nouzového stavu, maximálně o 30 dnů ode dne následujícího po ukončení nouzového stavu, a to
      • i) u prací zařazených do kategorie práce druhé rizikové, třetí a čtvrté podle zákona č. 258/2000 Sb.,
      • ii) u prací s rizikem ohrožení zdraví podle vyhlášky č. 79/2013 Sb., o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče, ve znění pozdějších předpisů, s výjimkou rizik ohrožení zdraví uvedených v příloze č. 2 části II bodu 1 a 5 vyhlášky č. 79/2013 Sb., nebo
      • iii) u prací konaných podle jiných právních předpisů;
  • práce, které nejsou kategorizovány z důvodu nezjištění podmínek uvedených v ustanovení § 37 odst. 1 zákona č. 258/2000 Sb., se pro potřeby tohoto mimořádného opatření považují za práce uvedené v bodu I. písm. b) odrážce i. tohoto mimořádného opatření;
  • ve lhůtách podle bodu I. písmene a) a b) poskytovatel pracovnělékařských služeb podle zákona č. 373/2011 Sb., nebo registrující poskytovatel posuzované osoby, je-li k tomu podle zákona č. 373/2011 Sb. nebo jiného právního předpisu oprávněn, provede na žádost zaměstnavatele vstupní lékařskou prohlídku dotčené osoby a vydá lékařský posudek o její zdravotní způsobilosti k práci.
  • Po ukončení nouzového stavu vyhlášeného usnesením vlády č. 194 ze dne 12. března 2020 se:
    • a) platnost lékařských posudků o zdravotní způsobilosti k práci vydávaných na základě vstupních lékařských prohlídek podle § 59 odst. 1 zákona č. 373/2011 Sb. a podle § 10 vyhlášky č. 79/2013 Sb. nebo podle jiných právních předpisů, anebo lékařských periodických prohlídek podle § 11 vyhlášky č. 79/2013 Sb. nebo jiných právních předpisů, jejichž platnost skončila v době vyhlášeného nouzového stavu:
      • i) prodlužuje o 90 dnů ode dne následujícího po ukončení nouzového stavu, pokud závěr lékařského posudku uvádí, že posuzovaná osoba pro účel, pro který byla posuzována, je zdravotně způsobilá,
      • ii) prodlužuje o 30 dnů ode dne následujícího od ukončení nouzového stavu, pokud závěr lékařského posudku uvádí, že posuzovaná osoba pro účel, pro který byla posuzována, je způsobilá s podmínkou.
    • b) platnost lékařských posudků o zdravotní způsobilosti k práci vydávaných na základě mimořádné lékařské prohlídky podle § 12 odst. 2 písm. e) nebo písm. f) bodu 3 vyhlášky č. 79/2013 Sb., jejichž platnost skončila v době vyhlášeného nouzového stavu:
      • i) prodlužuje o 90 dnů ode dne následujícího po ukončení nouzového stavu, pokud závěr lékařského posudku uvádí, že posuzovaná osoba pro účel, pro který byla posuzována, je zdravotně způsobilá,
      • ii) prodlužuje o 30 dnů ode dne následujícího od ukončení nouzového stavu, pokud závěr lékařského posudku uvádí, že posuzovaná osoba pro účel, pro který byla posuzována, je způsobilá s podmínkou;
  • Ministerstvo zdravotnictví nařizuje postupem podle § 69 odst. 1 písm. b) a odst. 2 zákona č. 258/2000 Sb. k ochraně obyvatelstva a prevenci nebezpečí vzniku a rozšíření onemocnění COVID-19 způsobené novým koronavirem SARS-CoV-2, že s účinností ode dne 25. května 2020 do odvolání tohoto mimořádného opatření se omezuje provoz zdravotnických zařízení lůžkové péče tak, že poskytovatelé zdravotních služeb lůžkové péče musí dodržovat následující pravidla:
    • pokud se jedná o přítomnost zákonného zástupce, popřípadě osoby určené zákonným zástupcem, pěstouna nebo jiné osoby, do jejíž péče byl pacient na základě rozhodnutí soudu nebo jiného orgánu svěřen, opatrovníka, popřípadě osoby určené opatrovníkem, je-li osobou, jejíž svéprávnost je omezena tak, že není způsobilá posoudit poskytnutí zdravotních služeb, popřípadě důsledky jejich poskytnutí, osoby blízké nebo osoby určené pacientem, popřípadě jiných osob, které chtějí navštívit pacienta, lze ve stejném čase připustit u pacienta přítomnost nejvýše dvou osob; výjimky lze připustit z důvodů hodných zvláštního zřetele, např. když navštěvující osoba potřebuje podporu a doprovod,
    • každá osoba navštěvující pacienta je dotazována na symptomy onemocnění COVID-19, např. formou dotazníku,
    • osobě navštěvující pacienta je změřena teplota. Pokud má navštěvující osoba teplotu nad 37,0 °C nebo jiný pozitivní příznak nemoci, nelze připustit její přítomnost u pacienta,
    • shora uvedená omezení se nevztahují na přítomnost u pacienta v terminálním stádiu nevyléčitelného onemocnění,
    • pokud je to možné, návštěvy probíhají ve venkovních prostorách zařízení (zahrada, společná terasa apod.) nebo v jednolůžkových pokojích anebo v místnosti vyčleněné pro tento účel,
    • v případě návštěv na dvoulůžkovém a vícelůžkovém pokoji jsou mezi lůžky umístěny paravány nebo jiné obdobné překážky,
    • po každé návštěvě je provedena dezinfekce ploch, kterých se dotýkají ruce, a to prostředkem s virucidním účinkem,
  • s účinností ode dne 25. května 2020 od 00:00 hod. do odvolání tohoto mimořádného opatření jsou zákonný zástupce, popřípadě osoby určené zákonným zástupcem, pěstoun nebo jiné osoby, do jejíž péče byl pacient na základě rozhodnutí soudu nebo jiného orgánu svěřen, opatrovník, popřípadě osoby určené opatrovníkem, je-li osobou, jejíž svéprávnost je omezena tak, že není způsobilá posoudit poskytnutí zdravotních služeb, popřípadě důsledky jejich poskytnutí, osoba blízká nebo osoba určené pacientem, popřípadě jiná osoba, které chce navštívit pacienta, povinni dodržovat omezení uvedená v bodu 1.
  • Ministerstvo zdravotnictví nařizuje postupem podle § 69 odst. 1 písm. b) a odst. 2 zákona č. 258/2000 Sb. k ochraně obyvatelstva a prevenci nebezpečí vzniku a rozšíření onemocnění COVID-19 způsobené novým koronavirem SARS-CoV-2 všem poskytovatelům zdravotních služeb poskytujícím lázeňskou léčebně rehabilitační péči s účinností ode dne 25. května 2020 následující omezení provozu:
    • stravování bude pacientům a dalším osobám využívajícím služby lázeňského zařízení (dále jen „klienti“) poskytováno v jídelně pouze při zajištění odstupu nejméně 2 metry mezi jednotlivými klienty; tento odstup nemusí být dodržen v případě klienta a jeho průvodce, nebo pokud jsou klienti společně ubytováni na jednom pokoji,
    • skupinové léčebné procedury se budou konat za účasti nejvýše 10 osob (včetně zdravotnického nebo jiného pracovníka poskytovatele).
  • všechna zařízení akutní lůžkové péče v České republice mají  povinnost vyčlenit kapacitu lůžek pro pacienty s nemocí covid-19 včetně zabezpečení nezbytného personálu a zajištění odpovídajících bezpečnostních podmínek;
  • S účinnosti od 3. dubna 2020 se všem lékařům zakazuje předepisovat léčivý přípravek PLAQUENIL 200MG TBL FLM 60, registrační číslo 25/209/00-C; tento zákaz se nevztahuje na 
    • lékaře se specializovanou způsobilostí v oborech alergologie a klinická imunologie, dermatovenerologie, infekční lékařství nebo revmatologie,
    • lékaře se zvláštní odbornou nebo zvláštní specializovanou způsobilostí v oborech dětská dermatovenerologie, dětská revmatologie nebo korektivní dermatologie,
    • lékaře se specializovanou způsobilostí v oboru pneumologie a ftizeologie, jde-li o předepisování pro již rozléčené pacienty v indikaci léčba sarkoidózy (D86),
    • lékaře se zvláštní odbornou nebo zvláštní specializovanou způsobilostí v oboru dětská pneumologie a ftizeologie, jde-li o předepisování pro již rozléčené pacienty v indikaci léčba intersticiálních plicních nemocí (J84),
    • předepsání na žádanku pro použití při poskytování lůžkové péče pacientům s onemocněním covid-19;
  • s účinnosti od 3. dubna 2020 se všem veterinárním lékařům zakazuje předepisovat humánní léčivý přípravek PLAQUENIL;
  • s účinnosti od 3. dubna 2020 se všem lékařům se specializovanou způsobilostí v oborech alergologie a klinická imunologie, dermatovenerologie, infekční lékařství nebo revmatologie, nebo se zvláštní odbornou nebo zvláštní specializovanou způsobilostí v oborech dětská dermatovenerologie, dětská revmatologie nebo korektivní dermatologie zakazuje předepisovat léčivý přípravek PLAQUENIL v jiných terapeutických indikacích, než jaké jsou uvedeny v platném souhrnu údajů o přípravku
    • tento zákaz se nevztahuje na předepsání na elektronický recept nebo recept v listinné podobě lékařem se specializovanou způsobilostí v oboru revmatologie nebo se zvláštní odbornou nebo zvláštní specializovanou způsobilostí v oboru v dětská revmatologie pro již rozléčené pacienty v indikaci Sjögrenův syndrom s extraglandulárními manifestacemi (M350), Nediferencované nebo smíšené onemocnění pojiva (M358), Překryvné syndromy mezi nemocemi pojiva (M351) nebo Dermatomyositida (M33);
  • s účinnosti od 3. dubna 2020 se všem lékařům s povolenou výjimkou zakazuje předepisovat léčivý přípravek PLAQUENIL na dobu léčby delší než 2 měsíce nebo více než 2 balení;
    • při předepisování léčivého přípravku PLAQUENIL se nařizuje vždy uvést hlavní diagnózu;
  • s účinnosti od 3. dubna 2020 se všem farmaceutům zakazuje vydat léčivý přípravek PLAQUENIL, pokud
    • není na lékařském předpisu uvedena odbornost předepisujícího lékaře,
    • není uvedena hlavní diagnóza vážící se k předepisovanému léčivému přípravku,
    • neodpovídá odbornost předepisujícího lékaře odbornosti uvedené ve výčtu výjimek,
    • je předepsán v jiné terapeutické indikaci, než jaká je uvedena v platném souhrnu údajů o přípravku nebo v uvedených výjimkách,
    • vydat více než 2 balení léčivého přípravku PLAQUENIL;
  • tento zákaz se nevztahuje na výdej na žádanku pro použití při poskytování lůžkové péče pacientům s onemocněním covid-19;
  • léčivý přípravek PLAQUENIL předepsaný přede dnem 23. března 2020 lékařem uvedeným mezi výjimkami lze vydat po dobu platnosti lékařského předpisu, nejedná-li se o opakovací recept, i pokud na lékařském předpisu není uvedena hlavní diagnóza;
  • všichni lékaři, zubní lékaři a farmaceuti a všichni zaměstnanci spadající pod zákon o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících mají povinnost v případě, že zjistí, že byli v přímém kontaktu s osobou, u které bylo potvrzeno onemocnění covid-19, bez přiměřených osobních ochranných prostředků, mají povinnost o tomto rizikovém kontaktu bezodkladně informovat svého zaměstnavatele – poskytovatele zdravotních služeb,
    • poskytovatel zdravotních služeb u zdravotnických pracovníků, jejichž výkon práce není nezbytný pro zajištění poskytování zdravotních služeb, nařídí karanténu,
    • poskytovatel zdravotních služeb u zdravotnických pracovníků, jejichž výkon práce je nezbytný pro zajištění poskytování zdravotních služeb a nemají klinické příznaky nemoci covid-19, zajistí těmto pracovníkům výkon povolání za přísných bezpečnostních opatření stanovených nařízením ministra vnitra a tuto skutečnost oznámí místně příslušnému orgánu ochrany veřejného zdraví;
  • všem poskytovatelům akutní lůžkové péče se nařizuje
    • vyčlenit za účelem zabránění šíření infekčního onemocnění covid-19 uvnitř zdravotnického zařízení na vstupu do zdravotnického zařízení, nebo na jiném vhodném místě, prostor pro provedení třídění (triáže) všech pacientů vstupujících do zdravotnického zařízení, včetně pacientů předávaných zdravotnickou záchrannou službou,
    • zpracovat metodiku, která stanoví pravidla pro třídění pacientů z hlediska dalšího poskytování zdravotních služeb a která bude zaměřená na identifikaci pacientů s podezřením na onemocnění či s prokázaným onemocněním covid-19, a dále pravidla pro poskytování zdravotních služeb těmto pacientům,
    • zajistit třídění (triáž) všech pacientů vstupujících do zdravotnického zařízení v souladu s touto metodikou,
    • vyčlenit ve zdravotnickém zařízení prostory, které budou určeny pro poskytování zdravotních služeb pacientům s podezřením na onemocnění covid-19 či s prokázaným onemocněním covid-19,
    • zřídit dispečink osobních ochranných pomůcek za účelem centrální evidence stavu jejich zásob, plánování jejich potřeby a jejich přidělování;
  • všem poskytovatelům akutní lůžkové péče s účinností od 24. března od 18 hodin se nařizuje
    • aby každý den do 10:00 hod. o každém pacientovi s onemocněním covid-19, který byl v lůžkové péči daného poskytovatele v předchozím dni, vyplnili a odeslali úplné hlášení „Záznam o hospitalizovaném pozitivním nálezu“ v Informačním systému infekčních nemocí (ISIN), v modulu ISIN-COVID-19- klinika, jehož správcem je Ministerstvo zdravotnictví a který je veden podle zákona č. 258/2000 Sb.,
    • aby stejným způsobem a stejnou cestou do jedné hodiny od výskytu každé z následujících událostí oznámili, že přijali do péče pacienta s onemocněním covid-19, který je v těžkém stavu, nebo jehož zdravotní stav vyžaduje použití podpory dýchacích funkcí, nebo jehož zdravotní stav vyžaduje použití extrakorporální membránové oxygenace (ECMO),
    • aby stejným způsobem a stejnou cestou do jedné hodiny od výskytu každé z následujících událostí oznámili, že zdravotní stav pacienta s onemocněním covid-19, kterého již měli v lůžkové péči, se změnil na těžký stav, nebo nově vyžaduje použití podpory dýchacích funkcí, nebo nově vyžaduje použití extrakorporální membránové oxygenace (ECMO);
  • všem poskytovatelům zdravotních služeb akutní lůžkové péče se s účinností ode dne 9. dubna 2020 nařizuje pro účely sledování a řízení aktuálního stavu kapacit intenzivní péče ve vztahu k nákaze onemocněním covid-19 hlásit Ministerstvu zdravotnictví za každé zdravotnické zařízení neprodleně všechny změny v dostupnosti volných kapacit intenzivní péče, a to počet volných míst pro pacienty s onemocněním covid (covidpozitivní pacienti; C+) a pro pacienty bez onemocnění covid (covid negativní pacienti; C-), a to ve struktuře:
    • lůžka s extrakorporální membránovou oxygenací (ECMO),
    • lůžka s umělou plicní ventilací (UPV) na anesteziologicko-resuscitačních odděleních a jednotkách intenzivní péče pro dospělé,
    • lůžka s kontinuální náhradou funkce ledvin (CRRT),
    • lůžka s intermitentní náhradou funkce ledvin (IRRT),
    • lůžka bez umělé plicní ventilace (UPV) na anesteziologicko-resuscitačních odděleních a jednotkách intenzivní péče pro dospělé,
    • standardní lůžka s kyslíkem;
  • všem poskytovatelům zdravotních služeb akutní lůžkové péče se s účinností ode dne 9. dubna 2020 nařizuje pro účely sledování a řízení aktuálního stavu kapacit intenzivní péče ve vztahu k nákaze onemocněním covid-19 hlásit Ministerstvu zdravotnictví za každé zdravotnické zařízení neprodleně všechny změny v počtech lékařů, všeobecných sester a ostatních zdravotnických pracovníků, kteří jsou v daném čase v karanténě z důvodu podezření nebo prokázání onemocnění covid-19;
  • všem poskytovatelům zdravotních služeb akutní lůžkové péče se s účinností ode dne 9. dubna 2020 nařizuje, aby tato hlášení zadávali prostřednictvím rozhraní „Online dispečink intenzivní péče“, které je dostupné na adrese: https://dip.mzcr.cz/, zabezpečený přístup obdrží od Ústavu zdravotnických informací a statistiky ČR;
  • hejtmanům krajů a primátorovi hlavního města Prahy se s účinností ode dne 24. dubna 2020 nařizuje vyčlenit ve zdravotnických zařízeních, s výjimkou pracovišť akutní lůžkové péče, nebo v zařízeních pobytových sociálních služeb s odpovídajícím personálním zabezpečením na území každého kraje a hlavního města Prahy prostory s lůžkovou kapacitou pro oddělení osob, jimž jsou poskytovány sociální služby, u kterých se prokázalo onemocnění covid-19, alespoň v rozsahu 10 lůžek na 100 000 obyvatel kraje nebo hlavního města Prahy, a to operativně podle potřeby vyvolané aktuální epidemiologickou situací, a zajistit, aby tyto prostory byly zřetelně označeny;
  • všem registrujícím poskytovatelům zdravotních služeb v oboru všeobecné praktické lékařství a praktické lékařství pro děti a dorost se s účinností od 22. dubna 2020 nařizuje, aby u osob, kterým byla nařízena karanténa z důvodu kontaktu s osobou s onemocněním covid-19, karanténu ukončili po splnění všech následujících klinických a laboratorních kritérií:
    • uplynutí 14 dnů od prvního dne nařízené karantény,
    • nepřítomnost klinických příznaků onemocnění covid-19 po uplynutí 14 dnů od nařízení karantény; osoba je afebrilní (teplota < 37,0 °C) a bez zdravotních potíží dosud  známých pro covid-19, které nelze vysvětlit jiným onemocněním (kašel, dušnost, zažívací obtíže, rýma, ztráta chuti a čichu),
    • provedení krevního testu na přítomnost protilátek – RAPID testu (dále jen „RT“) nebo PCR testu výtěru z horních cest dýchacích (dále jen „PCR test“) nejdříve za 14 dnů od nařízení karantény; nebyl-li osobě proveden PCR test, je poskytovatel povinen provést RT nebo jeho provedení zajistit po předchozí domluvě u jiného poskytovatele zdravotních služeb,
    • negativní výsledek na přítomnost protilátek třídy IgM a IgG v RT nebo PCR testu (v případě pozitivního výsledku na přítomnost protilátek třídy IgM a/nebo IgG rozhodne o ukončení karantény výsledek PCR testu);
  • krajským hygienickým stanicím se s účinností od 22. dubna 2020 nařizuje v případě osob, které nemají svého registrujícího poskytovatele v oboru všeobecné praktické lékařství nebo praktické lékařství pro děti a dorost,
    • ukončit jim karanténu při splnění kritérií nebo
    • podle místní příslušnosti určit poskytovatele zdravotních služeb, který karanténu ukončí;
  • všem poskytovatelům zdravotních služeb v oboru všeobecné praktické lékařství a praktické lékařství pro děti a dorost, kteří provádějí odběr a vyšetření pacienta na přítomnost koronaviru SARS-CoV-2 formou RAPID testu, se s účinností od 22. dubna 2020 nařizuje, aby provedli zaznamenání data a výsledku provedeného testu, a to prostřednictvím elektronické žádanky, která je dostupná v technickém prostředí Národního zdravotnického informačního systému a resortních registrů a na adresách: https://eregpublicsecure.ksrzis.cz/Registr/CUD/Overeni/Prihlaseni a https://eregpublicsecure.ksrzis.cz/Registr/CUD/Zadanka, doplněných o specifické přístupové odkazy do technického prostředí Národního zdravotnického informačního systému a resortních registrů, které jsou rozesílány Ústavem zdravotnických informací a statistiky ČR na kontaktní adresy elektronické pošty poskytovatelů zdravotních služeb, uvedené v Národním registru poskytovatelů zdravotních služeb;
  • všem poskytovatelům zdravotních služeb a krajským hygienickým stanicím ukončujícím karanténu se s účinností od 22. dubna 2020 nařizuje poučit osobu, které je karanténa ukončována, o nutnosti i nadále sledovat svůj zdravotní stav a dodržovat základní hygienická pravidla;
  • všem krajům a hlavnímu městu Praze se nařizuje zabezpečit koordinaci činností místně příslušných krajských hygienických stanic, poskytovatelů zdravotnické záchranné služby s poskytovateli zdravotních služeb zajišťujících odběr vzorků potřebných k diagnostice infekčního onemocnění covid-19 a mobilními odběrnými týmy zdravotnické záchranné služby a Armády České republiky,
    • všem krajům a hlavnímu městu Praze se nařizuje zabezpečit předávání informací Centrálnímu řídícímu týmu covid-19 v rozsahu čl. I mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví č. j. MZDR 14629/2020-1/NH ze dne 3. dubna 2020 a metodického opatření č. j. MZDR 14628/2020-1/NH ze dne 7. dubna 2020;
  • krajským hygienickým stanicím se nařizuje vytvořit žádanky k provedení odběrů prostřednictvím odběrných míst nebo cestou mobilních odběrných týmů a k vyšetření infekčního onemocnění covid-19. KHS se nařizuje vytvořit tyto žádanky na základě telefonického kontaktování osob s příznaky onemocnění covid-19 i osob bez těchto příznaků, které byly v rizikovém kontaktu s osobou, která má laboratorně potvrzenou diagnózu covid-19,
    • kontaktování osob s ohledem na mimořádná opatření MZ bude probíhat i prostřednictvím studentů lékařských fakult, kteří posilují příslušné KHS včetně Tracking Call Center;
  • krajským hygienickým stanicím se nařizuje odesílat osoby s příznaky onemocnění covid-19 i osoby bez těchto příznaků, které byly v rizikovém kontaktu s osobou, která má laboratorně potvrzenou diagnózu covid-19, na odběrná místa k provedení odběru,
    • výběr příslušného odběrného místa určí KHS dle dostupné odběrové kapacity, KHS může zajistit odběr i prostřednictvím mobilního odběrného týmu v místě pobytu osoby;
  • všem odběrným místům a mobilním odběrným týmům se nařizuje provést odběr na základě vydaných žádanek a odebrané vzorky předávat osobám provozujícím laboratoře zajišťující vyšetření vzorků na přítomnost koronaviru SARS-CoV-2; KHS ve spolupráci se ZZS se nařizuje koordinovat distribuci odebraných vzorků do laboratoří na základě dostupných kapacit. KHS a CŘT může v případě naplnění kapacity laboratoří nařídit redistribuci odebraných vzorků ve spolupráci s krajskými vojenskými velitelstvími, hasičským záchranným sborem a dalšími složkami integrovaného záchranného systému;
  • odběrným místům se nařizuje průběžně, alespoň dvakrát denně evidovat počet provedených odběrů a informovat o své kapacitě prostřednictvím webové aplikace Covid Forms App (https://crt-covid-19-forms.army.cz);
  • laboratořím se nařizuje průběžně, alespoň dvakrát denně, evidovat aktuální počet požadavků na vyšetření vzorků na přítomnost koronaviru SARS-CoV-2 prostřednictvím webové aplikace Covid Forms App (https://crt-covid-19-forms.army.cz),
    • laboratořím se dále nařizuje jednou denně evidovat způsobem podle věty první celkový počet všech vyšetřených vzorků za předchozí den, celkový počet všech pozitivních výsledků za předchozí den, počet vzorků indikovaných k vyšetření tím poskytovatelem zdravotních služeb, v rámci kterého laboratoř poskytuje zdravotní služby;
  • všem laboratořím se povoluje přebírat pouze vzorky, které jsou schopny vyhodnotit na základě své vlastní dostupné kapacity do 48 hodin; v případě překročení kapacit se jim nařizuje informovat CŘT, který bude koordinovat přerozdělení vzorků;
  • krajským hygienickým stanicím a poskytovatelům zdravotnické záchranné služby se nařizuje průběžně se seznamovat prostřednictvím webového portálu https://chk.nakit.cz/ s kapacitou odběrných míst a laboratoří;
  • registrujícím poskytovatelům zdravotních služeb v oboru všeobecné praktické lékařství a praktické lékařství pro děti a dorost se nařizuje indikovat vyšetření na přítomnost koronaviru SARS-CoV-2 a informaci o indikaci vyšetření předat místně příslušné KHS v souladu s § 62 odst. 1 zákona č. 258/2000 Sb. ve spojení s § 1 odst. 5 vyhlášky č. 306/2012 Sb., o podmínkách předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění a o hygienických požadavcích na provoz zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče, ve znění vyhlášky č. 244/2017 Sb.,
    • registrující poskytovatel zdravotních služeb v oboru všeobecné praktické lékařství a praktické lékařství pro děti a dorost následně od KHS obdrží informaci o nejdostupnějším odběrném místě.
  • Ministerstvo zdravotnictví nařizuje postupem podle § 69 odst. 1 písm. i) a odst. 2 zákona č. 258/2000 Sb. k ochraně obyvatelstva a prevenci nebezpečí vzniku a rozšíření onemocnění COVID19 způsobené novým koronavirem SARS-CoV-2 s účinnosti dne 25. 5. 2020 toto mimořádné opatření:
  • všem orgánům ochrany veřejného zdraví podle zákona č. 258/2000 Sb., které žádají o provedení odběru vzorku za účelem vyšetření pacienta na přítomnost koronaviru SARS-CoV-2, se nařizuje, aby pro tento účel výlučně používaly elektronickou žádanku, kterou vyplňují a odesílají v technickém prostředí Národního zdravotnického informačního systému a resortních registrů a která je dostupná na adresách:
    • https://eregpublicsecure.ksrzis.cz/Registr/CUD/Overeni/Prihlaseni a
    • https://eregpublicsecure.ksrzis.cz/Registr/CUD/Zadanka
    • (dále jen „technické prostředí NZIS“), doplněných o specifické přístupové odkazy do technického prostředí Národního zdravotnického informačního systému a resortních registrů, které jsou rozesílány Ústavem zdravotnických informací a statistiky ČR na kontaktní adresy elektronické pošty orgánů ochrany veřejného zdraví podle zákona č. 258/2000 Sb.;
  • všem poskytovatelům zdravotních služeb, kteří žádají o provedení odběru vzorku za účelem vyšetření pacienta na přítomnost koronaviru SARS-CoV-2, se nařizuje, aby i v případě, že používají vlastní druh žádanky, pro tento účel používali rovněž elektronickou žádanku v technickém prostředí NZIS, doplněných o specifické přístupové odkazy do technického prostředí Národního zdravotnického informačního systému a resortních registrů, které jsou rozesílány Ústavem zdravotnických informací a statistiky ČR na kontaktní adresy elektronické pošty poskytovatelů zdravotních služeb, uvedené v Národním registru poskytovatelů zdravotních služeb;
  • Ústavu zdravotnických informací a statistiky ČR se nařizuje poskytnout na žádost místně příslušnému krajskému úřadu specifické přístupové odkazy jednotlivých poskytovatelů zdravotních služeb s místem poskytování zdravotních služeb na území daného kraje, a to za účelem provozování regionálních řešení systémů žádanek zajišťovaných pro poskytovatele zdravotních služeb v působnosti tohoto místně příslušného krajského úřadu;
  • všem poskytovatelům zdravotních služeb, kteří provádějí odběr vzorku za účelem vyšetření pacienta na přítomnost koronaviru SARS-CoV-2, se nařizuje, aby prováděli odběr vzorku také na základě elektronické žádanky, která byla poskytovatelem zdravotních služeb nebo orgánem ochrany veřejného zdraví podle zákona č. 258/2000 Sb. žádajícím provedení vyšetření vyplněna a odeslána v technickém prostředí NZIS, doplněných o specifické přístupové odkazy do technického prostředí NZIS, které jsou rozesílány Ústavem zdravotnických informací a statistiky ČR na kontaktní adresy elektronické pošty poskytovatelů zdravotních služeb, uvedené v Národním registru poskytovatelů zdravotních služeb. Poskytovatel zdravotních služeb neodkladně potvrdí provedený odběr vzorku v technickém prostředí NZIS nebo prostřednictvím datového rozhraní zveřejněného na https://www.uzis.cz/index.php?pg=covid-19;
  • všem poskytovatelům zdravotních služeb, kteří provádějí odběr vzorku za účelem vyšetření pacienta na přítomnost koronaviru SARS-CoV-2, se nařizuje při odběru vzorku, jehož odběr a vyšetření není žádán prostřednictvím elektronické žádanky v technickém prostředí NZIS, aby pro takový vzorek vyplnila a odeslala elektronickou žádanku v technickém prostředí NZIS;
  • všem osobám provozujícím laboratoře provádějící vyšetření vzorků na přítomnost koronaviru SARS-CoV-2 nebo jiné infekční nemoci (dále jen „laboratoř“) se nařizuje při převzetí vzorku, jehož odběr a vyšetření není žádán prostřednictvím elektronické žádanky v technickém prostředí NZIS, aby pro takový vzorek vyplnily a odeslaly elektronickou žádanku v technickém prostředí NZIS;
  • všem poskytovatelům zdravotních služeb se nařizuje, aby osoba, která vstoupí do technického prostředí NZIS podle bodu 4 za účelem seznámení se s obsahem elektronické žádanky, uvedla v přihlašovacím formuláři technického prostředí NZIS svoji identifikaci (postačuje kód přidělený poskytovatelem zdravotních služeb);
  • všem orgánům ochrany veřejného zdraví podle zákona č. 258/2000 Sb., poskytovatelům zdravotních služeb a osobám provozujícím laboratoře, kteří vyplňují a odesílají elektronickou žádanku v technickém prostředí NZIS na kontrolní vyšetření na přítomnost koronaviru SARS-CoV-2, se nařizuje, aby v žádance uvedli metodu vyšetření (např. PCR nebo RAPID test);
  • všem orgánům ochrany veřejného zdraví podle zákona č. 258/2000 Sb., poskytovatelům zdravotních služeb a osobám provozujícím laboratoře, kteří vyplňují a odesílají elektronickou žádanku v technickém prostředí NZIS na kontrolní vyšetření na přítomnost koronaviru SARS-CoV-2 u osob, u kterých byla předchozím vyšetřením prokázána přítomnost tohoto koronaviru, se nařizuje v žádance o vyšetření uvádět, že se jedná o indikaci „Kontrolního vyšetření“;
  • všem osobám provozujícím laboratoř se nařizuje neodkladně potvrdit přijetí vzorku prostřednictvím API rozhraní zveřejněného na https://www.uzis.cz/index.php?pg=covid-19. Součástí potvrzení musí být i číslo žádanky získané z technického prostředí NZIS;
  • všem osobám provozujícím laboratoř se nařizuje, aby každý výsledek, ať už pozitivní, negativní, neprůkazný nebo nevyhodnotitelný každého provedeného vyšetření bezodkladně při jeho uvolnění z laboratoře zaznamenali v Informačním systému infekčních nemocí (ISIN), který je veden podle zákona č. 258/2000 Sb. Záznam se provádí výhradně prostřednictvím modulu ISIN-LABORATOŘE-COVID-19 nebo prostřednictvím dle datového rozhraní zveřejněného na https://www.uzis.cz/index.php?pg=covid-19. Součástí záznamu je i číslo žádanky získané z technického prostředí NZIS.
  • Státní zdravotní ústav upozorňuje na nutnost dodržovat zpřísněné hygienické postupy i při manipulaci s odpady:
    • domácnosti s osobami v karanténě či prokázaným onemocněním by neměly třídit odpad,
    • domácnosti s osobami v karanténě či prokázaným onemocněním musí odpad před přidáním do směsného kontejneru řádně zabezpečit proti, potenciálnímu šíření nákazy kontaktem s odpadky,
    • speciální postup vyžaduje i likvidace ochranných pomůcek,
    • při manipulaci s odpadem by lidé měli dbát na zvýšenou hygienu rukou,
    • odvoz materiálu na sběrné dvory za současné situace není možný,
    • jak postupovat při likvidaci odpadů radí leták Ministerstva životního prostředí;
  • Ministerstvo zdravotnictví stanovilo s účinností od 15. května maximální cenu testu na covid-19 pro samoplátce a správní úřady, a to ve výši maximálně 1 756 korun, a to v součtu za provedený odběr a laboratorní test.